UNA MICA D'HISTÒRIA.

 El Centre Catòlic d'Olot es va fundar l'any 1878 amb el nom de «Centro de Catòlicos de Olot y su comarca», i que provenia de l'«Asociación escuela de obreros olotenses» i que ja contava amb una secció teatral.

És a partir dels anys 40 del segle passat, amb la representació d'"El Misteri del bosc" (1944), quan comença un període d'efervescència teatral al Centre Catòlic amb obres com el «Ferrer de Tall» (1944) d'en Pitarra, «L'Orfe» (1945), «L'hereu de la baronia» (1946), «El senyal revelador» (1946), «El somatent d'Igualada» (1947) i «Ànima en pena» (1947). Mes tard es presenten tres obres del autor olotí Amadeu Castells, cosa infreqüent en el teatre local amb «Inocente juventud» (1946), «Entre hermanos» (1949) i «Radio Picadilly» (1953). Trobem encara un seguit d'obres de valor patriòtic, en castellà, enaltidores dels mites imperials que florien a l'època, «La Reconquista»(1949), «Rey y padre» (1950) i «El puñal del godo» (1951).

Finalment a l'any 1959 es funda la Secció Dramàtica del Centre Catòlic (S.D.C.C), data que s'inscriu com a fita històrica doncs en la representació de l'obra de J. Calvo Sotelo, «La Heréncia» (1959), el quadre escènic estarà format per homes i dones, trencant la discriminació sexual que fins llavors imperava. I a partir d' aquí, «El Cardenal» (1959) de Parker», «Dialogo de carmelitas» (1960) de Bernanos, «Figuretes de vidre» (1960) amb traducció de Joan Oliver, «L'hort dels cirerers» (1961) de Txèkhov amb traducció de Joan Oliver, «La mare», «El místic» i «L'alegria que passa» (1961) en el centenari del naixement de Santiago Russinyol, «Dejad que los perros ladren» (1962) de S.Vadonovich, «La visita que no toco el timbre» (1962) de Calvo Sotelo, «Romeo i Julieta» (1963) de Shakespeare en versió de Sagarra, «Llama un inspector» (1963)de Priestley, «La muñeca muerta» (1963) de Ruiz de la Fuente, «El pan de todos» (1966) d' Alfonso Sastre, «Fedra» (1967) d' Unamuno, «Maria Rosa» (1968) de Guimerà, «Situació Bis» (1969) de Pedrolo i «Els Condemnats» (1969) de Porcel.

A partir d'aquí acaba el període de direcció de la S.D.C.C, d'Emili Vila i passa a substituir-lo en Pere Serrat amb: «Homes i no» (1969) de Pedrolo, «La pereza» (1973) de R. Taslesnik, «Antigona» (1973) de Jean Anouihl. La secció teatral també va col·laborar en projectes d'envergadura com el «Procés d'un bruixot» i «L'assassinat a la catedral».

Durant aquest període concretament l'any 1968 es va crear el «Grup Espontani» d'on sorgeix el nou projecte actual i que dona continuïtat a la S.D.C.C. Les obres representades al Centre Catòlic van estar nombroses i algunes de qualitat alta en el mon teatral amateur: «Els savis de Vilatrista» de Russinyol, «El compte Arnau» d'Arimany, «Tres farses russes» de Txèkhov, «Amalia, Emelia i Emilia» de Lluis Elias, «La cantant calva» d'Ionesco, «La sala d'estar» de Thorton Wilder, «Cambrera nova» de Joan Oliver, «Dins un gruix de vellut» d'Alexandre Ballester, «Testament i mort d'en Quim federal» de Salvador Espriu, «Grandesa i decadència de la ciutat de Magagony» de B. Brecht, «La terra es belluga» de Jordi Bordas, «L'enemic del poble» d'Ibsen, «El horroroso crimen de Peñaranda del Campo» de Pio Baroja, «Les arrels» d' Arnold Wesker, «Les Troianes» d'Euripides-Sartre, «La casa de Bernarda Alba» de Lorca, «Woyzeck» de G.Buchner, «El tartuf» de Moliere, «Espectres» d'Ibsen i finalment «Les noces dels petits burgesos» de B- Brecht, que tancà l'etapa del Grup Espontani en el Centre Catòlic. Aquesta ultima obra de l'Espontani va estar emmarcada dins el recull de Teatre Provincial Lliure amb la participació de 9 grups de les comarques gironines organitzat pel Centre Catòlic.

L'activitat de la S.D.C.C. va seguir, si bé quelcom espaiada amb "Cartes d'Amor" (1986) lectura dramatitzada, d'A.R. Gurney, «L'historia del Zoo» (1978) d'Eduard Albee, «Histories per esser contades» (1979) de Oswald Dragun i «La dona jueva» (1998) de B.Brecht. La S.D.C.C. des de la seva creació han tingut una presència cabdal en les representacions dels «Pastorets dels Catòlics» sarsuela pastoril estrenada l'any 1880 i que ha estat representada ininterrompudament fins l'any 2005 llevat del 1887 per prohibició i els tres anys de la guerra civil. L'any 2007 es va estrenar una adaptació de Santi Jou, amb una posada en escena mes àgil i no tant enfarfegada, amb música en directe amb un quintet de corda, una coral amb quatre veus solistes, sis actors, un grup de ball d'àngels i dimonis i dos narradors que portant el fil conductor de l'obra en narrativa catalana.

L'any 2018 es reprèn l'activitat de la secció dramàtica sota la direcció de Santi Jou. Es representa el "Conte de Nadal" de Charles Dikens en versió de lectura dramatitzada. A causa de la pandèmia s'han de suspendre les representacions previstes de «CHRIST, el mite», un gran muntatge poètic-audiovisual del poeta olotí Josep Munteis i Bracons. Pel Nadal de 2019 es tornen a representar «Els Pastorets» i la lectura dramatitzada del «Poema de Nadal» de Josep Mª de Sagarra, però cal tornar a tancar l'activitat teatral i no podem estrenar «El crèdit» de Jordi Galceran. El 8 de novembre de 2020 s'estrena per fi«El crèdit» de la que es fan tres funcions, però un cop més s'han de tornar a paralitzar les representacions. L'abril del 2021 ens permet estrenar «CHRIST, el mite» de la que es fan dues funcions i el juliol del 2021 es representa també en doble funció, la lectura dramatitzada de «Testament» de Benet i Jornet. Al setembre del 2021 tornem a representar «Testament» i «El crèdit» al Teatre Principal d'Olot. La millora de les condicions de la pandèmia ens permet girar amb l'obra «El crèdit»: Amer, Les Preses, Sant Joan les Fons, Castellfollit de la Roca i Agullana.

Com a culminació hem estat escollits per representar aquesta obra a Itinera la Mostra Nacional de teatre Amateur de Catalunya a Campdevànol i a la Campanya de teatre 2022 que organitza la FTAG amb representacions a Castelló d'Empúries i Les Planes d'Hostoles entre d'altres. El mes de novembre del 2021 s'organitza una exposició i una lectura dramatitzada per commemorar el centenari de la primera representació de «La Ventafocs» de Josep M. Folch i Torres. Finalment el 26 de desembre del 2021 podem representar els Pastorets i celebrar el 140 aniversari de la primera representació.

I encarem l'any 2022 amb nous projectes: seguir amb les representacions de "El Crèdit" al haver estat seleccionats i premiats amb tres representacions subvencionades en la Campanya de Teatre 2022 de la Federació Teatral Gironina. Lectura teatralitzada dramatitzada del conte de Josep Mª Folch i Torres " La Ventafocs" a Palau de Plegamans i Solità en la seva versió total i original. Pels voltants de Setmana Santa, posarem a escena l'adaptació de llibre de Lluis Busquets "Jesús, una història polèmica (Forum Obert. Ecumènic i crític- una vida i Passió de Jesús per al segle XXI). Red Pontiac és una obra de Pere Riera que la pandèmia ens va fer suspendre els assajos i tenim el desig ferm de tornar a reprendre'ls de manera immediata.The zoo history obra de Edward Albee, projecte que pren forma. I finalment "Els pastorets dels Catòlics". Aquest any intentarem innovar altre vegada la posada en escena d'aquesta sarsuela pastoril tan nostre, intentant una vegada més que els ciutadans d'Olot puguin gaudir d'aquestes magnifiques partitures.